
De online entertainmentindustrie speelt een steeds grotere rol. Of het nu gaat om streamingplatforms als Netflix, games, online casino’s of sociale media, zij bepalen de laatste online trends. En dit zie je vervolgens weer terug op lokale websites.
Nieuwe betaalmethodes
Online betalingen worden steeds makkelijker, en mensen verwachten inmiddels een veilige en eenvoudige betalingsomgeving. Dat begon al in de jaren 2000 met bijvoorbeeld iDEAL. Dit bood Nederlanders de mogelijkheid om met een gestandaardiseerd betaalmiddel online betalingen uit te voeren. Inmiddels willen mensen meer, zoals online wallets en cryptobetalingen.
Crypto is met name populair omdat het volledig anoniem is, en omdat internationale betalingen op die manier een stuk goedkoper zijn. Het is dan ook niet zo gek dat veel buitenlandse casino’s Bitcoin en andere cryptovaluta al volledig omarmd hebben. Op die manier kunnen spelers anoniem spelen en snel betalingen ontvangen. Toch zijn crypto casino’s niet meer de enigen die deze mogelijkheid bieden. Hoewel het nog altijd zoeken is naar een Nederlandse webshop die crypto accepteert, wagen toch steeds meer bedrijven de sprong. Het is namelijk ook een manier om nieuwe tech-georiënteerde klanten aan te trekken en goedkope betalingen te kunnen bieden.
Snackable content
Korte video’s, of snackable content, zijn de laatste jaren razend populair geworden. Moderne consumenten hebben een korte aandachtsspanne, en dus moet je in staat zijn om snel te weten te overtuigen. TikTok speelde een grote rol in de opkomst van korte video’s op sociale media. Sindsdien kan geen enkel platform er eigenlijk meer omheen: ook Instagram Reels en YouTube Shorts zijn tegenwoordig erg populair.
Bedrijven springen in op deze trend door snelle productdemonstraties of educatieve tutorials te delen. Ook korte advertenties, een kijkje achter de schermen of het deelnemen aan trends op sociale media zijn populair.
Gamificatie
Steeds meer mensen gamen wel eens. In Nederland gaat het om meer dan 9 miljoen gamers, wat neerkomt op meer dan de helft van de bevolking. Ook online gokken wordt steeds populairder, en dat komt met name door de legalisatie van online kansspelaanbieders. Met andere woorden, veel mensen houden wel van een spelletje. En dat is een trend waar lokale platforms handig op in kunnen spelen.
Gamificatie kan veel verschillende vormen aannemen. Het kan zo simpel zijn als een balkje op een website dat aantoont dat je je profiel nog maar voor 25% hebt ingevuld. Dit geeft gebruikers de motivatie om er toch wat meer werk in te steken, zodat ze de felbegeerde 100% behalen.
Tegelijkertijd zijn er ook veel bedrijven die iets verder gaan, door loyaliteitsprogramma’s aan te bieden waarbij je punten moet verdienen of hogere niveaus moet behalen. Een voorbeeld hiervan is het Genius-programma op Booking. Door meer te boeken behaalt de gebruiker hogere niveaus met betere voordelen. Dit geeft een goed gevoel, wat motiveert om weer meer te boeken.
Virtual reality
Virtual reality (VR) is ooit uitgevonden voor de gamingindustrie, om de speler een immersieve, levensechte ervaring te kunnen bieden. Toch kunnen ook andere bedrijven VR tegenwoordig toepassen op de meest innovatieve manieren. Zo is het bijvoorbeeld buitengewoon handig voor makelaars en architecten, omdat zij potentiële kopers op die manier makkelijk kunnen rondleiden door verschillende huizen. Ook kunnen ze spullen verplaatsen of muren een andere kleur geven om zo heel eenvoudig het potentieel van een huis te kunnen laten zien.
Ook kan VR helpen een vergadering of presentatie minder saai te maken, of om personeel te trainen, door ze voor te bereiden op bepaalde situaties. VR is bijvoorbeeld uitermate geschikt voor brandoefeningen, maar ook voor het oefenen met speeches en pitches.
Gepersonaliseerde content
Streamingwebsites doen het al langer: gepersonaliseerde content voorstellen op basis van eerder bekeken films of series. Ook games gebruiken steeds meer kunstmatige intelligentie (AI) om de gebruiker een zeer persoonlijke ervaring te bieden. En het werkt: de meeste mensen vinden het prettig om producten en diensten aangeboden te krijgen die bij hen passen.
Lokale bedrijven kunnen dit ook doen. Door data te verzamelen heb je steeds meer inzicht in de voorkeuren van jouw klant, en hier kun je je producten en diensten op aanpassen.
Waarom is het belangrijk om deze trends te volgen?
Veel van de methodes die lokale platforms gebruiken om klanten te binden zijn ontstaan binnen de entertainmentindustrie. Het is dus belangrijk om deze trends in de gaten te houden. De manier waarop gebruikers content consumeren verandert razendsnel, en een bedrijf moet zich snel aan kunnen passen om relevant te blijven en concurrentie van grote, internationale platforms de baas te blijven.